Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 27 November 2009

Majlis Daerah Kota Belud Perlu Menembak Anjing

Kota Belud tercemar dengan pembiakan anjing liar di pekan ini. Anjing-anjing ini bukan sahaja membawa penyakit akan tetapi menambah kotor pandangan persekitaran pekan ini. Kehadiran anjing ini amat ketara apabila waktu malam di mana anjing-anjing ini beroperasi di tong-tong sampah, di belakang kedai makan, di atas gerai terbuka penjual kuih mueh di sekitar Pasar Tani dan Pasar Besar.

Mungkin penjual makanan gerai terbuka tidak tahu. bahawa pada waktu malam gerai mereka dinaiki, dijilat, ditiduri oleh anjing-anjing tersebut. Sebagai pelanggan Islam perlu memerhatikan kebersihan bukan saja makanan tetapi tempat penyedian dan tempat penjualan makanan. Bagi saya, keraguan amat tinggi terhadap kebersihan gerai terbuka kerana anjing-anjing ini.

Setiap orang hanya mampu bersungut apabila saya bertanyakan hal ini. Menurut penduduk yang datang berniaga di pekan Kota Belud, menyatakan bahawa pegawai di Majlis daerah tidak mampu membuat tindakan terhadap anjing-anjing liar ini. Menurut mereka, harga perluru terlalu mahal untuk menembak anjing-anjing tersebut.

Adakah benar peluru terlalu mahal? Perlu diingat bahawa setiap hari Majlis Daerah mengutip hasil sewaan tempat perniagaan. Gunakan sebahagian kewangan tersebut untuk tujuan tersebut. Ataupun minta sumbangan daripada pihak polis ataupun tentera dan juga pihak Rela. Jangan nanti pekan ini mendapat nama sebagai PEKAN ANJING LIAR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP