Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Isnin, 9 November 2009

Gadis Kembali Selepas 19 Tahun




Gadis Kamboja Rochom P’ngieng,telah menghabiskan 19 tahun hidup di hutan setelah hilang ketika masih kecil, telah berjuang untuk hidup normal dengan kehidupan di desanya. Namun kini dia ingin kembali ke kehidupan liar.

P’ngieng yang digelar “perempuan hutan” ketika muncul pada Februari 2007, hingga kini tidak boleh bercakap dan menolak berpakaian. Puterinya itu terus berusaha untuk kembali ke hutan.

”Keadannya kelihatan semakin teruk berbanding ketika kali pertama kami bawa dari hutan. Dia selalu ingin membuka pakaiannya dan bergerak kembali ke hutan,” kata Sal Lou, ayah perempuan itu.


Rochom P’ngieng menghilang pada 1989 ketika berumur lapan tahun ketika menggembala kerbau air di Daerah Ratanakkiri yang bersempadan dengan Vietnam, timur laut ibu kota Phnom Penh

Orang tuanya telah putus harapan untuk menemui kembali puterinya. Namun pada 2007, P’ngieng muncul dari hutan dalam keadaan telanjang dan kotor. Dia duduk membungkuk seperti seekor monyet dan ditangkap karena mencuba mencuri di sebuah kebun.

Layari laman untuk berita selanjutnya:
http://newsvote.bbc.co.uk/mpapps/pagetools/email/news.bbc.co.uk/player/nol/newsid_6280000/newsid_6281800/6281849.stm?section=news&mp=wm&bw=nb

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP