Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 31 Julai 2009

Wabak Selesema A (H1N1).

Penutupan lima lagi sekolah di Sabah, menunjukkan bahawa wabak H1N1 ini sudah sampai ke tahap melampau. Wabak ini tidak mengira usia akan dijangkiti kita. Beberapa pelajar telah disahkan dijangkiti H1N1.

Wabak ini telah menimbulkan kerisauan ibubapa dan menuntut langkah berjaga-jaga. Penutupan sekolah adalah langkah terakhir Jabatan Pelajaran setelah pelajar dijangkiti H1N1. Dalam hal yang demikian Pihak Jabatan Pelajaran perlu mengarahkan kesemua sekolah yang beresiko tinggi terutama sekolah-sekolah di bandar-bandar supaya mengurangkan mengurang pelbagai aktiviti. Melakukan perbagai aktiviti di sekolah boleh mengundang resiko.

Ibubapa juga perlu berhati-hati, mereka perlu mengurangkan aktiviti luar yang melibatkan tempat awam dan orang ramai seperti pergi ke pusat membeli belah, di laluan utama pelancong, di ruang legar lapangan terbang, mengunjungi negara luar dan sebagainya.

langkah seterusnya ialah mengarahkan pegawai-pegawai kesihatan datang ke sekolah-sekolah dan memberikan penerangan tentang cara mengelak daripada dijangkiti H1Ni.

Berikut adalah sekolah-sekolah yang telah ditutup sementara:-
a. Sk Tobobon.
b. Sk Stella Maris.
C. Sk La Salle.
d. SK St Agnes.
e. SRJK Yu Yuan Sandakan.
f. SMK Bandaraya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP