Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 29 Julai 2009

Inkues Teoh Beng Hock - dapatkah memberikan jawapan atau sudah ada jawapan?

Mahkamah Majistret telah membenarkan prosiding inkues siasatan kematian Teoh Beng Hock ditangguhkan sehingga 5 Ogos ini. Ini kononnya bertujuan untuk memberi peluang kepada peguam pemerhati bagi pihak keluarga mendiang membuat persediaan dan meneliti dokumen yang diperlukan.


Teoh, 30, dikatakan mati terjatuh dari bangunan Plaza Masalam yang menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor di sini, 16 Julai lalu selepas dia dipanggil memberi keterangan dalam siasatan penyalahgunaan wang kerajaan Selangor.


Adakah penangguhan ini untuk peguam pemerhati keluarga Teoh ataupun menyediakan ruang yang banyak kepada SPRM untuk menyediakan jawapan dan bukti yang dibuat-buat? Dalam perundangan di Malaysia prosiding banyak kali ditangguh atau melambat-lambatkan prosiding untuk tujuan menyelamat seseorang. Dengan itu, ada sesuatu kes tidak dapat disiasat, dibiarkan dan dilupakan begitu sahaja. Apa yang amat penting adalah penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk menangani masalah ini, demi memuaskan hati semua pihak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP