Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahad, 6 Disember 2020

PAKAUSAN nilai abstrak dalam Masyarakat Irranun

     


PAKAUSAN merupakaan satu bentuk dendaan ke atas perbuatan salah sesorang. Dalam hal ini, kesalahan hendaklah dibayar dalam bentuk wang, meterial atau haiwan ternakan.

     Sesuatu kesalahan menyebabkan kesan dan akibat. Contohnya Saya tebang pokok tarap kepunyaan mertua saya, tanpa pengatahuannya. Ini menyebabkan rasa sakit pada tubuh mertua saya. Rasa sakit pada mertua saya disandarkan kepada perbuatan saya tadi. Jadi sakitnya keluar akibat perbuatan salah saya. 

     Untuk menyelesaikan masalah ini, saya perlu membayar PAKAUSAN.  Nilai PAKAUSAN ini ditentukqn oleh mertua Saya. Oleh itu, saya perlu akur dengan permintaannya. 

     Berhati-hati bila masuk dalam masyarakat Irranun. Apa yang tersirat darpada dendaan PAKAUSAN ialah kita kana beradab dengan orang lain tertutama mertua sendiri. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP