Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, 8 Oktober 2009

Guru wanita saman pengetua

Seorang guru sekolah menengah memfailkan saman terhadap pengetuanya dan menuntut ganti rugi RM228,000, akibat tidak puas hati dengan laporan Prestasi tahunannya (SKT).

Rozilah Abdullah, 37, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Mahkota, Kuantan, memfailkan saman tersebut melalui firma guaman, Tetuan Balkish Alias & Co. di pejabat pendaftar Mahkamah Sesyen di sini pada 12 Ogos lalu. Rozilah menamakan pengetua sekolahnya Aluwiyah Osman sebagai defendan.


Tarikh 5hb November, adalah tarikh sebutan kes tersebut selepas Peguam Kanan Persekutuan yang mewakili defendan memohon masa untuk memfailkan pernyataan pembelaan.

Rozilah Abdullah yang telah berkhidmat di sekolah tersebut sejak 11 tahun lalu, mendakwa pengetuanya tidak berlaku adil dan menindasnya melalui laporan SKT yang dikeluarkan oleh defendan.

Menurut Rozilah, dia telah menerima surat menyatakan tiada pergerakan gajinya pada tahun lalu berikutan laporan SKT yang dinilai sebagai buruk yang dikeluarkan pengetua berkenaan. Rozilah juga mendakwa bahawa pengetua itu turut memalukannya di hadapan guru lain yang menuduhnya enggan mematuhi perintah.

Menurutnya lagi, dia juga tidak diberi peluang untuk membela diri kerana tidak pernah dipanggil dalam sebarang siasatan atau diberi peluang menjawab laporan yang dibuat oleh ketuanya.


Disebabkan laporan prestasinya yang buruk itu, dia mendakwa mengalami penyakit tekanan darah rendah, berasa malu dan kewibawaan serta reputasinya sebagai pendidik dipandang rendaholeh masyarakat.

Dengan sebab itu, Rozilah Abdullah tampil ke mahkamah untuk menuntut keadilan dan mengembalikan reputasinya terjejas teruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP