Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Isnin, 15 Jun 2009

IRRANUN 1

Kelahiran anak dalam masyarakat Irranun amat membanggakan ibubapa apalagi kalau anak itu anak pertama. Nama anak tersebut akan menjadi pengganti nama panggilan bapanya atau nama ibunya. Adalah menjadi kesalahan atau menjadi celaan masyarakat Irranun sekiranya sesorang yang sudah mempunyai anak masih dipanggil namanya seperti sebelum ada anak. Sebagai contohnya, nama saya Hajin dan bila saya ada anak tak kiralah perempuan atau lelaki yang penting anak pertama, maka nama saya Hajin tadi tidak lagi dipanggil sebagaimana sebelumnya. Andai kata nama anak pertama saya Noohafizah maka saya dipanggil Amai Noorhafizah dan isteri saya pula akan dipanggil sebagai Inai Noorhafizah

Nilai murni seperti ini kekal dan amat dijaga oleh semua lapisan masyarakat Irranun. Nilai ini penting untuk menjaga keharmonian antara anak dan ibubapa. Begitu juga dengan hubungan keluarga terdekat, jiran dan masyarakat.

video menyambut kelahiran anak pertama pasangan bahagia Nookhana dan Sigar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP