Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, 17 November 2011

Siapa Yang Akan Memimpin Kaum Irranun?

                                                 Sekadar Untuk Membuka Minda.

Kerajaan dalam Negeri Sabah saling berganti dari USNO kemudian Berjaya, Berjaya kemudian PBS, PBS kemudian UMNO(BN). Sekian lama, sejak tahun 1963 Kaum Irranun menjadi penyokong tegar kepada kerajaan pemerintah, inilah kerana sifat semulajadi mereka yang taat kepada pemimpin.
                ‘Patah tumbuh hilang berganti’ mungkin tidak bagi kaum Irranun. Selepas bersara nanti Datuk Pandikar Amin, siapa yang boleh kita tunjuk untuk menggantikan beliau?. Walaupun ada yang sempat beliau sumbangkan untuk membela rakyat Irranun akan tetapi beliau gagal melahirkan pemimpin pelapis sepertinya. Saya mula tertanya-tanya siapa dia? Siapa anak didiknya yang akan meneruskan pembelaan kaum Irranun?
                Sebelum ini beliau begitu “gah” dengan parti AKAR, sekarang AKAR telahpun reput. Ini menunjukkan keriarnya akan berakhir. Adalah amat cocok baginya untuk menyungkil bakat pemimpin pelapis ketika itu. Selepas ini juga, akan adakah pemimpin Kaum Irranun yang akan memegang potpolio kerajaan Pusat dan juga kerajaan negeri? Ataupun cukup sampai di sini sahajakah perjuangan pemimpin kaum Irranun?

1 ulasan:

  1. salam haji,
    tu yg mnjdi mslh kepd kaum irranun skrg. ramai golongan terpelajar tapi semua tdk brmint dlm bidang politik

    BalasPadam

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP