Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 7 Ogos 2009

H1 ANJING 1? DI CHINA? APA BETUL?

Anjinglah pula dipercayai menjadi punca penularan wabak pneumonia di bandar Ziketan, barat laut China yang sehingga kini menyebabkan tiga orang meninggal dunia manakala lebih 10,000 penduduk dikuarantin.

Wabak ini berlaku di bandar Ziketan yang terletak di pedalaman wilayah Qinghai, penduduk dikuarantin sejak Sabtu lalu sebagai usaha untuk mengekang penyebaran wabak yang sangat berbahaya itu.

Pada masa ini, seorang pesakit berada dalam keadaan kritikal dan lapan lagi yang dijangkiti terdiri daripada sanak saudara mangsa pertama. Mangsa pertama berumur 32 tahun bekerja sebagai penternak.

Ujian yang dijalankan mendapati anjing milik lelaki tersebut adalah menyebabkan wabak berkenaan.Pengarah Biro Kawalan Penyakit Qinghai, Profesor Wang Hu berkata, anjing berkenaan dipercayai mati selepas memakan seekor tupai yang dijangkiti bakteria tersebut. Lelaki tersebut digigit kutu daripada anjing kerana tidak memakai sebarang alat perlindungan.

4 ulasan:

  1. Gkagedamko gi-aya a manga virus, bakteria, ataua manga kulat a "virulen" ataua "mutant" pialihara a manga tau a marata, tepengan iran untuk senjata a biologi. Anda ii paling mabager na giutu ii tagu'en untuk ib-perang amay mauri.

    Suspek aken so tutumago sa bulong yan, sekayan ii niyaka mutant san "biological weapon" aya.

    BalasPadam
  2. banar ka tigu pagari, amai sakirayan matayak manga virus agu bakteria, kana makaya sakayan?

    BalasPadam
  3. salam sdr..

    Komen atau348 tu aku fahamlah..

    tapi sdr Hajin punya bhasa Iranun ni..hahaha..masih binalig lagi lah..

    BalasPadam
  4. ha..ha..ha.. barukau tau Depu-depu! mana kau cari di dunia ni.

    BalasPadam

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP