Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 9 Mei 2012

PAIP AIR YANG DI BEKALKAN KERAJAAN ADALAH PEMBUNUH SENYAP DI KOTA BELUD

Pemasangan paip air yang sedang rancak di buat di sekitar Kota Belud. Rasa suka dan gembira memang tak  terkata, namun setelah beberapa hari memandang batang-batang paip tersebut rupanya adalah seperti paip asbestos. Kalaulah anggapan saya ini benar maka penduduk di sini akan berhadapan dengan bahaya.



 

Batang Paip Asbestos


 

Pekerja Sedang Memasang Batang Paip


Kerja Pemasangan Di Sepanjang Jalan Kg Tamau

Apa yang saya tahu bahawa paip tersebut sebenarnya tidak selamat digunakan. Pengguna air daripada paip asbestos mengakibatkan pengguna  keracunan. Menurut Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) menganggarkan bahawa 100,000 pekerja mati setiap tahun akibat penyakit berkaitan asbestos. Manakala beribu lagi terkorban daripada pendedahan dalam alam sekitar.

                Paip asbestos banyak digunakan sebagai atap rumah, dinding, siling, jubin lantai, dan brek kenderaan. Asbestos satu ketika dulu dianggap sebagai bahan bangunan yang utama tetapi kini dikenali sebagai salah satu pembunuh di tempat kerja yang terbesar

                Bahaya asbestos telah di ketahui banyak Negara di dunia, tetapi nampaknya kerajaan Kita tidak peka terhadap bahaya kepada rakyatnya sendiri. Terdapat 54 buah negara di seluruh dunia telah mengenakan pengharaman, menghadkan atau mengecualikan untuk penggunaan kecil asbestos. Di Malaysia, hanya crocidolite (asbestos biru) dilarang tetapi penggunaan chrysotile (asbestos putih), amosite (asbestos perang), tremolite, anthophyllite dan actinolite dibenarkan. Ini bermakna rakyat masih terdedah kepada bahaya penyakit yang berpunca daripada asbestos.

                Oleh itu, boleh jadi bekal pengguna  aip paip di kawasan Kota Belud ini akan menghadapi bencana penyakit kronik tidak dalam 5 tahun tetapi 10 atau 30 tahun kemudian…….  Saya, keluarga dan masyarakad di sini akan  berisiko mengalami keracunan, kanser  paru-paru, asbestosis, mesothelioma dan kematian kerana penyakit  berpunca daripada batang paip tersebut.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

My Blog List

Labels

visitor on line

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP